برنامه جامع توسعه گردشگری کرمانشاه تدوین شده است/ کرمانشاه به مهد فرهنگ خوراک ایران تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: برنامه جامع توسعه گردشگری استان کرمانشاه با همکاری نهادهای دانشگاهی تهیه و تدوین شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا داریوش فرمانی در نشست خبری هفته گردشگری اظهار کرد: از محل اعتبارات سال گذشته بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان با اجرای حدود ۳۴ پروژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی مانند کاوش‌های باستان شناسی و تعیین عرصه و حریم و یا در حوزه گردشگری مانند تامین زیرساخت‌ها انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان هزینه شده است، افزود: خوشبختانه امسال جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان انجام گرفت.

کشف محوطه یک میلیون ساله در کرمانشاه

او در ادامه به دو کشف مهم باستانی استان که در کاوش‌های اخیر استان به دست آمده است اشاره کرد و گفت: یکی از این کشفیات مربوط به محوطه باستانی یک میلیون ساله در بخش جنوب شهر کرمانشاه است که یک گستره ۱۸۶ هکتاری را شامل می‌شود.

فرمانی افزود: حدود چندسال پیش برای احداث پروژ طرح مسکن ملی زمین‌های این منطقه در نظر گرفته شد که پیش از اجرای این پروژه همکاران باستان شناس ما بازدیدی از آن داشتند و مشخص شد که با یک محوطه باستانی دوره پارینه سنگی مواجه هستیم.

او تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده و کاوشی که با همکاری  پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور انجام شد، بر اساس نتیجه‌ای اعلام شده این محوطه حدود ۳۰۰ هکتار وسعت داشته که در سال‌های گذشته بخش‌هایی از آن به علت ساخت و سازها از بین رفته و اکنون تنها حدود ۱۸۵ هکتار آن آزاد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه اظهارکرد: پیش از این، تنها محوطه‌های باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی و جدید همچون غار شکارچیان در استان کشف شده بود، اما این برای اولین بار بود که یک محوطه باستانی از دوره پارینه سنگی کهن کشف شده است.

او اشاره به اینکه قدمت این محوطه باستانی مربوط به حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون سال پیش است. گفت: این محوطه بزرگترین سایت پارینه سنگی قدیم روباز کشور است که از نظر تعداد داده‌ها، ابزارهای سنگی و توالی استقرارگاهی در نوع خود بی نظیر است.

فرمانی با اعلام اینکه ادامه اجرای کاوش‌های باستان شناسی در آن می‌تواند معادلات تمام دوران پیش از تاریخ را در دنیا تغییر دهد، تاکید کرد: در نظر داریم که این محوطه را به یک سایت موزه تبدیل کنیم تا به محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

کشف ۴۰۰ مُهر تاریخی در محوطه تپه تیلینه کرمانشاه

او همچنین به کاوش‌های باستان شناسی انجام شده در در محوطه باستانی تپه تیلینه واقع در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در اولین فصل کاوش انجام شده در این محوطه حدود ۴۰۰۰ اثر مهر گلی پیدا شد که حدود ۴۰۰ مهر آن سالم است.

فرمانی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در حدود پنج هزار سال قبل این منطقه یک مرکز تجاری مهم بوده و در آن انبارها و سیلوهایی وجود داشته است.

او افزود: تعدادی از مهرهای کشف شده از این محوطه، نشان از اعداد شمارشی می‌دهند، برخی مهرها این موضوع را به ما می‌دهد که این اعداد شمارشی پیش زمینه‌ای برای اختراع خط بوده است..
او در ادامه از رشد قابل توجه اعتبارات حوزه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و کاوش باستان شناسی در استان خبرداد و گفت: سال گذشته میزان اعتبارات این حوزه حدود ۲۵ میلیارد ریال بود که از محل آن ۲۰ محوطه تاریخی را گمانه زنی و کاوش باستان شناسی انجام دادیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه امسال این اعتبارات به حدود ۱۲۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: در تلاشیم تا از این محل محوطه‌های بیشتری را کاوش باستان شناسی انجام دهیم

تدوین ضوابط بافت تاریخی کرمانشاه
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه به برنامه‌ریزی برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه اشاره کرد  و گفت: ضوابط حاکم بر بافت تاریخی استان تدوین شده تا هرگونه ساخت و ساز در این محدوده ضوابط خاص خود انجام گیرد.

او اظهار کرد: پرونده ضوابط تاریخی حاکم بر بافت تاریخی استان را به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم تا به تصویب برسد، اما هنوز به تصویب نرسیده است.

تدوین برنامه جامع توسعه گردشگری کرمانشاه

فرمانی در ادامه نیازهای کنونی گردشگری کرمانشاه را در دو حوزه معرفی و زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: در حوزه معرفی استان در یک سال گذشته تلاش شده تا برنامه مدونی را تدوین کنیم که برای این کار از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده شده است.

او تصریح کرد: با همراهی جهاد دانشگاهی کرمانشاه برنامه جامع گردشگری استان را تدوین کرده‌ایم که در آن به منظور معرفی بیشتر استان برگزاری شب‌های فرهنگی، رویدادسازی، معرفی از طریق فضای مجازی و ... در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانی تاکید کرد: اجرای این برنامه حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که درخواست آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داده شده است.
او اظهار کرد: در حوزه توسغه زیرساخت‌های گردشگری برنامه‌های لازم دیده شده است که باید سایر دستگاه‌های متولی پای کار بیایند، چراکه اگر ما حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای مناسبی نداشته باشیم، گردشگران به استان ما سفر نخواهند کرد.

کرمانشاه مهد فرهنگ خوراک ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، در ادامه به ظرفیت‌های بالای کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک اشاره کرد و گفت: باتوجه به این ظرفیت در تلاشیم که کرمانشاه به مهد گردشگری خوراک ایران تبدیل شود.

او با بیان اینکه اقداماتی را برای تحقق این هدف از زمستان گذشته در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران شروع کرده‌ایم افزود: افتتاح نخستین آشپزخانه صنعتی در غرب کشور، راه اندازی خانه خلاق خوراک و اولین  آکادمی خوراک در غرب کشور از جمله این اقدامات است.

فرمانی افزود: همچنین برگزاری جشنواره امید ۳ دیگر رویدادی است که با موضوع خوراک ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی با حضور پنج استان غرب کشور در ماه جاری به میزبانی کرمانشاه برگزار خواهد شد.  

سامان‌دهی مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه به به برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه پرداخت و گفت: در سطح استان ۵۰ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که سامان‌دهی آنها را آغاز کرده‌ایم.

او تاکید کرد: تمام مشکلات و نواقص این مناطق نمونه گردشگری را احصاء کرده‌ایم و  کمبودهای آنها در حوزه‌های زیرساختی و راه دسترسی شناسایی شده است تا آنها را برطرف کنیم.

توجه به آموزش صنوف مرتبط با گردشگری 

فرمانی در ادامه یکی از نیازهای حوزه گردشگری استان را مقوله آموزش دانست و گفت: آموزش نیروی انسانی شاغل و مرتبط با حوزه گردشگری را در استان آغاز کرده‌ایم.

او تاکید کرد: بخشی از این نیروها شاغلین در تاسیسات گردشگری استان هستند که ما آموزش‌های لازم را در خصوص چگونی خدمات‌رسانی و برخورد با گردشگران به آنها شروع کرده‌ایم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: بخشی دیگر از این افراد، صنوف مختلفی همچون رانندگان، سوغات فروشان و ... هستند که با دستگاه‌های مربوطه آنها تعامل داریم تا آموزش به این افراد داده شود.

تعریف محورهای جدید گردشگری در کرمانشاه
او در ادامه به روانه شدن سیل گردشگران به منطقه اورامانات در ایام پیک سفر اشاره کرد و گفت: این مسئله باعث شده تا گردشگران ما با مشکلات اقامتی، پذیرایی و ... مواجه شوند.

فرمانی تصریح کرد: باتوجه به مشکلاتی که در ایام پیک سفر به دلیل ورود حجم بسیار بالای گردشگران به منطقه اورامانات بوجود می‌آید، توجه به محورهای جدید گردشگری در استان در دست اقدام است تا بخشی از این گردشگران به سمت این محورهای جدید سوق داده شوند.

احداث بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها 

او در خصوص پیگیری برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرهای استان، گفت: طبق برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرستای مکلف شده که در ورودی شهرها زمین‌هایی را برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی اختصاص دهد که ما نیز پیگیری‌هایی را از سال گذشته در این زمینه انجام داده‌ایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در خاتمه تاکید کرد: توسعه گردشگری استان کرمانشاه نیازمند تعاملی و همکاری همه دستگاه‌های مربوطه، أصحاب رسانه، تشکل‌های مردمی، تقویت سرمایه‌گذاری با حمایت خاص مدیریت ارشد استان است.


 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400297
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha